Kupując używany samochód, rzadko kiedy znamy jego prawdziwą historię. Prawdopodobieństwo, że poprzedni właściciel tuż przed sprzedażą samochodu zainwestował w dobry olej czy ogólny przegląd auta jest bardzo nikłe. Warto zatem „wyzerować” historię obsługi pojazdu, dokonując kompleksowych czynności obsługowych. Większość z nich wykonuje się niezależnie od tego czy auto zasilane jest LPG, czy nie. Istotna z punktu widzenia diagnostyki samochodu jest kolejność ich wykonywania. Zaczynamy od wymiany płynów eksploatacyjnych, a kończymy na kontroli prawidłowości pracy silnika, podczas pracy na benzynie i właściwego funkcjonowania instalacji gazowej LPG.
Jak wygląda wymiana oleju w silnikach z dużym przebiegiem? W takiej sytuacji warto wlać ten dotychczas stosowanej marki. Jeśli nie wiemy, czym smarowany jest silnik, należy bezwzględnie zerknąć do instrukcji obsługi i kupić olej o zalecanej przez producenta specyfikacji. W silnikach starszych lub z dużym przebiegiem nie jest wskazana zmiana gatunku na np. syntetyczny lub na ten, charakteryzujący się dużą zawartością dodatków myjących. W rezultacie doprowadzić to może do wypłukania nagaru i w konsekwencji do szybszego zużycia silnika. Gdy ma on niewielki przebieg, zmiana gatunkowa nie ma większego znaczenia. Warto wtedy pomyśleć o takim doborze oleju do silnika LPG, aby pogodzić zalecenia producenta z naszymi możliwościami finansowymi.
Prawidłowa wymiana filtra to taka, która wykonywana jest zawsze przy okazji wymiany oleju. Tych czynności nie wolno rozdzielać!
Zadaniem takiego zamiennika jest bieżące oczyszczanie środka smarnego pracującego wewnątrz silnika. Niestety z czasem filtr „zapycha się” zanieczyszczeniami i jego parametry filtracyjne maleją, zaś w skrajnych przypadkach zapycha się całkowicie, a krążący w układzie smarowania olej nie jest w ogóle oczyszczany.
Zakup i wymiana filtra powietrza nie jest ani kosztownym, ani trudnym przedsięwzięciem i można bez trudu przeprowadzić je we własnym zakresie. Czystość filtra powietrza ma wpływ na ilość spalanego paliwa oraz osiągi silnika. Brudny sprzęt ogranicza ilość tlenu, który dostaje się do cylindrów, powodując zbyt bogaty skład mieszanki i w efekcie zwiększone zużycie paliwa. W skrajnej sytuacji prowadzi to do wyraźnego spadku mocy. Dlatego to jedna z pierwszych czynności zalecanych do sprawdzenia po kupnie samochodu z LPG.
Świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia w silnikach LPG są bardzo często przyczyną ich niedomagań. Jeśli mamy do czynienia z instalacją gazową II generacji (podatnej na tzw. „wystrzały” w kolektor ssący), która jest zamontowana w silniku z wielopunktowym wtryskiem paliwa, warto pilnować przebiegów pomiędzy wymianami świec, czyli inwestować w nowy komplet co ok. 15-20 tys. km. Przy II generacji świece zapłonowe wymieniamy regularnie i profilaktycznie, zanim zaczną się problemy, których efektem są często uszkodzenia filtra powietrza, elementów kosztownego układu pomiaru ilości przepływającego powietrza (tzw. przepływomierz), a czasami nawet kolektor ssący. W instalacjach IV generacji problem ten nie występuje i warto po prostu trzymać się przebiegów określonych przez producenta samochodu z LPG.
Przewody wysokiego napięcia, o ile nie są na stałe połączone z cewką wysokiego napięcia, wymagają kontroli. Należy jej dokonywać zawsze przy okazji wymiany świec. Trzeba dokładnie obejrzeć czy nie są uszkodzone, a najlepiej dokonać pomiaru ich oporności. Jeżeli odbiega ona od prawidłowej, czyli zalecanej przez producenta, przewody należy bezwzględnie wymienić. Warto wiedzieć, że w przypadku przewodów oporowych na rezystancję wpływa także długość samego przewodu.
Bez prawidłowo wyregulowanych luzów zaworowych nie warto regulować instalacji gazowej. Trzymamy się okresów podanych przez producenta. Istnieje co prawda pewna grupa samochodów, w których warto regulować zawory w instalacji LPG wcześniej, ale są to nieliczne przypadki. Dobrym zwyczajem jest nieznaczne zwiększenie luzu zaworowego szczególnie na zaworze wylotowym, który pracuje w wyższej temperaturze niż zawór ssący. Jego brak skutkuje niedomykaniem i w efekcie wypaleniem gniazda lub grzybka zaworu.
Powyższe czynności obsługowe nie obejmują elementów instalacji gazowej. Pozwalają jednak na ocenę i prawidłową regulację pracy silnika podczas zasilania benzyną. Dopiero gdy jesteśmy pewni, że układ sterowania silnikiem i instalacja wysokiego napięcia są we właściwym stanie, dokonujemy obsługi i regulacji instalacji LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl